Avondconcert
NTR

Violist Randall Goosby breekt een lans voor Florence Price

foto: Kaupo Kikkas
  1. Klassiekchevron right
  2. Violist Randall Goosby breekt een lans voor Florence Price

Violist Randall Goosby soleert bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest in Vioolconcert nr.2 van Florence Price. Sinds hij de muziek van Price leerde kennen, wil hij het publiek kennis laten maken met haar muziek. Tijdens een pauzeinterview met presentator Beitske de Jong vertelt Goosby waarom hij haar muziek zo graag speelt. En ook waarom hij na de pauze ook nog terugkeert op het podium.

Violist Randall Goosby vertelt over Florence Price

Op zijn dertiende ontdekte Goosby dat klassieke muziek niet alleen door witte componisten werd geschreven. Dankzij een organisatie in de Verenigde Staten die zich inzet voor diversiteit, kwam voor het eerst in aanraking met muziek van componisten van kleur. "Ieder jaar hebben ze een concours voor strijkers met een Afro-Amerikaanse of Latino achtergrond. Onderdeel van de auditie is om een werk van een zwarte componist op te nemen en in te sturen. Dat jaar ging het om een stuk van William Grant Still. Het was voor een kennismaking en het begin van een lange reis."

"De muziek van iemand als Grant Still klinkt anders dan die van componisten die stevig verankerd zijn in de westerse klassieke wereld. Er ligt een compleet andere ervaring aan ten grondslag dan mensen gewend zijn om te horen in de klassieke muziek. Voor mij was het verlichtend, ik kon me er makkelijk toe verhouden, op een meer persoonlijke manier dan ik misschien met muziek Brahms of Mozart heb - die ik overigens ook zeer liefheb."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Goosby is inmiddels een echte voorvechter van repertoire van componisten als Grant Still, Coleridge-Taylor Perkinson en Florence Price. Van die laatste speelt hij onder meer twee vioolconcerten. "Ten tijde van de coronapandemie begon de aandacht voor haar muziek echt op te bloeien. Veel mensen raakten geïnspireerd om haar muziek te ontdekken en uit te voeren."

"Ik leerde haar muziek kennen toen ik werkte aan mijn debuutalbum Roots. Dat hele album draait om het vieren en ontdekken van Afro-Amerikaanse componisten en Florence Price was daar een groot onderdeel van."

Als een van de eersten nam Goosby werken van Price op. Best een verantwoordelijkheid, toch? "Ik zie het vooral als een privilege", zegt Goosby. "Er bestond overigens al wel een opname, maar nog niet bij een groot commercieel platenlabel. Dus ik was niet de allereerste, en hopelijk ook niet de laatste."

Tussen de eerste violen

Waar een solist na zijn optreden voor de pauze doorgaans neerploft om bij te komen in de solistenkleedkamer, doet Goosby dat vandaag niet. "Ik hou gewoon van klassieke muziek. Dat mag duidelijk zijn. Ik heb er een mooie carrière mee opgebouwd waarin ik als solist optreedt bij orkesten en kamermuziek speel met mijn strijkkwartet. Maar ik krijg nooit de kans om het grote orkestrepertoire te spelen, en al helemaal niet met een groots orkest als het Rotterdams Philharmonisch Orkest."

"Toen ik zag dat ze Brahms' Vierde symfonie op het programma hadden staan, heb ik aan dirigent Yannick Nézet-Séguin en de orkestmeester gevraagd of ze het goed vonden als ik mee zou spelen als violist in het orkest. We zullen zien hoe het gaat. Ik zal mijn best doen om ze niet te vertragen!"

Avondconcert: Randall Goosby en Yannick Nézet-Séguin breken een lans voor Florence Price

Ster advertentie
Ster advertentie